cupsoftea.blogg.se

Stratford-upon-avon

Kategori: Allmänt

Shakespears hemstad fick sig ett besök idag. Jag och Heloise tog min bil och åkte en timma sydost för att ankomma till en väldigt vacker stad. Namnet betyder Stratford som ligger på Avon, vilket är en flod (river, flod låter ju helknäppt helt plötsligt) som rinner genom staden.
 
Vi parkerade 15 min från city och gick in till ett turistcenter där vi köpte biljetter till 3 av Shakespear-husen, de finns totalt 5 och en kyrka där hans grav är. Vi besökte först hans "Birthplace" - där han föddes, sedan huset där hans dotter levde men sin man och gick efter de förbi kyrkan "Holy trinity curch" som var stängd tråkigt nog. Vi gick sedan längs Avon till en marknad där jag handlade lite julklappar. Någonstans där imellan åt vi också lunch på ett fik, och de är helt fruktansvärt varje gång jag ska göra de. Det finns INGENTING jag vill ha, alla mackor har konstigt pålägg, pajerna här är knepiga och bakad potatis är inte min grej.
 
Sedan strosade vi tillbaka till bilen för att köra till huset där Shakespears fru bodde innan de gifte sig. Helt fantastiska hus men inredning från shakespears tid och framåt och trädgårdar som du mamma hade älskat! Efter de for vi hemåt, det blev en heldagstur. Jag åkte kvart över 8 hemifrån och var hemma vid halv5-5, lagom tur tyckte jag.
 
Nu planerar vi för nästa London tur, och jag funderar på att åka upp till skottland en sväng.
 
Igår hämtade jag upp Heloise och vi for och åt pizza på dominos för första gången - helt fantastiska pizzor och helt fantastiskt ställe. Efter de mötte vi upp Dorotha och Klaudia på en Ice Quest - en isrink. De var fruktansvärt, gick inte att åka överhuvudtaget eftersom skridskorna nog aldrig varit eller blivit slipade och isen var hemsk och pytteliten. Men sällskapet var bra iaf! Efter de for vi och drack kaffe (läs: varm choklad) på ett fik och bara pratade. Jag jobbade sedan eftermiddag.
 
På fredagen möttes jag, Klaudia, Manon och Nadia på Chung Ying Garden för att äta middag tillsammans. Vi hade supertrevligt och maten var helt fantastisk, inte sista gången vi äter där!!
 
I veckan blir de nog inte mycket på schemat, ska se på "Mudrun" på lördag, löpning i lera, vilket kan bli spännande. Annars är de jobb som vanligt och ev en fika för att planera för londonresan.
 
Puss och kram
 

KOMMENTARER:

  • Ingrid Holgersson säger:
    2015-10-20 | 22:06:55

    Kom på att jag skulle kolla din blogg och visst förstår du nu att Stratford upon Avon till och med förändrade tyskfrökens bild av "Tråkengland" ? Traktens trädgårdar!!! Ditt liv verkar vara härligt händelserikt. Hösthälsningar från Härnösand

    Svar: Kul att höra från dig! Ja de var ett helt fantastiskt ställe, superhäftigt. Jo de kan jag absolut förstå, de var allt annat än tråkigt där! Hälsa Johan så mycket, kram!
    Matilda

Kommentera inlägget här: